تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده دولت پزشکیان| صوفی: هریس و ترامپ فرقی ندارند | نورمحمدی: پیروزی هریس فرصتی برای پزشکیان است

تقریبا یک هفته تا انتخابات آمریکا مانده و برخی معتقدند که نتیجه آن بر وضعیت خاورمیانه، ایران و مشخصا دولت پزشکیان تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده دولت پزشکیان| صوفی: هریس و ترامپ فرقی ندارند | نورمحمدی: پیروزی هریس فرصتی برای پزشکیان است

رویداد ۲۴| یک هفته تا انتخابات آمریکا مانده است و تقریبا همه دنیا منتظر است که ببیند بلاخره هریس راهی کاخ سفید خواهد شد یا ترامپ می‌آید و جمهوری خواهان می‌برند. این انتخابات بیش از همه، اما برای اهالی خاورمیانه از جمله ایران اهمیت دارد. دلیلش هم وضعیتی است که شاهد آن هستیم و سایه جنگی که بر سر منطقه گسترده شده است. تکلیف آمریکا و حمایت‌هایش از رژیم اسرائیل هم مشخص‌تر از آن است که شرح آن را بدهیم. همین است که می‌خواهند ببیند چه کسی در امریکا پیروز می‌شود و سیاست‌های او چه تاثیر بر مسائل دنیا به خصوص خاورمیانه خواهد داشت.
دولت پزشکیان نیز با توجه به نقش ایران در منطقه و اینکه کارش را تازه شروع کرده و همین اول کاری با این همه بحران مواجه شده، از این انتخابات متاثر خواهد شد. روزنامه شرق در گفتگو با کارشناسان به بررسی چند و، چون این تاثیر پرداخته است.
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «ایالات متحده آمریکا، فارغ از رئیس‌جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواه، با یک راهبرد تعیین‌شده برای هر منطقه و کشور رفتار خواهد کرد؛ لذا تفاوت کامالا هریس با دونالد ترامپ، صرفا در پیگیری تاکتیک‌هاست، نه نحوه اجرای استراتژی تعیین‌شده از سوی ساختار تصمیم‌گیر در این کشور (آمریکا)»
او همچنین می‌گوید: «باید دید روند تحولات در خاورمیانه و همچنین جنگ اوکراین به چه سمت و سویی خواهد رفت و نهاد‌های مسئول چه تصمیماتی را در قبال مذاکره با غرب و به‌خصوص مذاکره با آمریکا بعد از تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خواهند گرفت».
او به دولت پزشکیان توصیه می‌کند: «در صورت پیروزی دونالد ترامپ، باید با شناخت دقیق از خلق‌و‌خوی شخصی وی، با او (ترامپ) رفتار کرد تا به جای گزینه جنگ از اهرم دیپلماسی در جهت تنش‌زدایی با آمریکا نهایت استفاده را برد».
سعید نورمحمدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در پاسخ به سوالی مشابه به «شرق» می‌گوید: «پیروزی کامالا هریس می‌تواند یک فرصت برای دولت پزشکیان باشد». او معتقد است که «رویکردها، سیاست‌ها و مبانی فردی همچون دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران خطرناک‌تر خواهد بود، اما این خطرناک‌بودن لزوما به معنای آن نیست که پیروزی کامالا هریس می‌تواند به آغاز مذاکرات ایران و آمریکا منجر شود».
عباس عبدی هم در مصاحبه با شرق تاکید می‌کند که رویکرد داخلی و تمرکز بر وفاق به نسبت اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود، اهمیت بیشتری دارد. او قضیه را مثل یک مسابقه ورزشی دیده و تاکید کرده که اگر خودمان قوی باشیم و خوب بازی کنیم، مسابقه خوب پیش می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما